Wednesday, April 20, 2011

Zaman Sekolah Rendah

Tadi tetibe je classmate aku merangkap kawan aku waktu sekolah rendah mention nama aku kat fb sambil berwall-post dengan sorang lagi kawan sekolah rendah aku.. Kawan aku yang sorang lagi tuh anak cikgu. Cikgu tu pulak cikgu kelas aku waktu darjah 6. Orangnya tegas, boleh tahan garang, dan yang paling penting, cun! Wahahaha!! Waktu tula.. Sekarang aku pon dah 20 tahun.. Die pun mestila dah lain rupa. Tapi aku percaya dia masih cun! 

Saje la nak cite.. Dulu zaman sekolah rendah, aku pernah masuk pertandingan nyanyi dari darjah 2 lagi! Tapi sekarang dah bersara.. So, jangan suruh aku nyanyi lagi. Kalau nak ajak karaoke bolehla.. 


Pastu waktu darjah 4, aku jadi pengawas perpustakaan. Then waktu darjah 5 aku adala sekelas ngan sorang lagi librarian nih (lelaki). Asyik gadoh je kejenye! Last2, time darjah 6 tuh boleh pulak tersuka-suki kat dia. Haha!! Sebab darjah 6 dah lain kelas, so rindula kot nak gadoh. Tapi tu dulula.. Biasala budak kecik.. Huhu~


Korang paling teruk pernah kena denda ngan cikgu apa ek? Zaman aku dulu, kalau tak siap kerja sekolah, kena rotan dulu kat tapak tangan. Lepas tu round satu floor, pergi setiap kelas buat ketuk-ketampi 5 kali. Kalau cikgu dalam kelas tuh suruh tambah lagi ketuk-ketampi, haa.. Buatlah kau! Tak cukup dengan tuh, kena lagi berikrar, " Saya berjanji akan menyiapkan kerja sekolah saya". Kadang-kadang siap kena pakai tag besar-besar lagi "Saya pemalas. Kerja sekolah tak siap".

Kalau kelas tak bersih je, orang yang bertugas hari tuh kena junjung kerusi (kerusi kayu taw! Bukan plastik) round satu floor tuh, masuk dari kelas ke kelas, buat ketuk ketampi 5 kali sambil junjung kerusi! 

Lagi! Kalau time ujian ke exam, result tak capai target, habis satu buku tuh kena buat latihan. Sehari 20 soalan!! Maybe korang rasa sikit. Tapi bagi budak sekolah rendah, 20 banyak tuh~

Sebab takut kena dendala, kerja aku sentiasa siap. Haha! Saje je nak bongkak sekejap.

Waktu sekolah rendah aku pegi sekolah naik bas, sebab rumah aku jauh. Aku ingat lagi, nama bas tuh Bas Bob. Gila maju dah sekarang.. Dah ada sampai Bas Bob 9!! 9 bijik bas bai.. Memang kayala Bob nih..

Dulu, aku suka beli mainan tora la, ding dang la.. ape lagi ek? Tak ingatla nama.. Yang beli sekotak singgit, dalam ada mainan tuhla.. Pastu rajin giler kumpul komik doraemon, set koleksi batu seremban, kad pokeman, buku sticker digimon.. 







Petang-petang selalu lawan badminton ngan jiran depan rumah. Tapi selalu kalah sebab die hebat sangat.. Pastu round 4-5 taman naik basikal.. Memang heavenla.. Oh, syoknya~ Kalaulah boleh putar balik masa..

No comments:

Post a Comment